Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. Zapoznaj się z Polityką Cookies. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

O FIRMIE

Od ponad 61 lat funkcjonujemy na rynku przewozu osób i rzeczy. W miesiącu lipcu

1952 r. w Żarach przy ulicy Okrzei rozpoczął działalność gospodarczą Oddział

Zielonogórskiej Ekspozytury Towarowo-Osobowej PKS Poznań.

 

W roku 1960 po reorganizacji powstaje Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Państwowej

Komunikacji Samochodowej w Zielonej Górze z Oddziałem Towarowo-Osobowym

w Żarach.

 

W 1975 r. po zmianach administracyjnych powstaje 17 okręg komunikacyjny

z Dyrekcją Okręgu w Zielonej Górze. W skład okręgu wchodziły oddziały:

 

- PPKS w Zielonej Górze – oddział osobowy,

 

- PPKS w Zielonej Górze – oddział towarowy,

 

- PPKS w Nowej Soli – oddział osobowo-towarowy,

 

- PPKS w Głogowie – oddział osobowo-towarowy,

 

- PPKS w Legnicy – oddział osobowo-towarowy,

 

- PPKS w Lubiniu – oddział osobowo-towarowy,

 

- PPKS w Żarach – oddział osobowo-towarowy,

 

- Składnica Zaopatrzenia w Zielonej Górze,

 

- Oddział Remontowy PPKS w Głogowie.

 

 

Oddziały eksploatacyjne miały placówki, które były rozmieszczone w ówczesnych

miastach powiatowych. Oddział V w Żarach posiadał Placówkę Terenową w Żaganiu

i Lubsku.

 

W okresie świetności pod koniec lat siedemdziesiątych oddział posiadał 180 autobusów

i 155 samochodów ciężarowych. Były to głównie pojazdy produkcji polskiej. W

przewozach osobowych były to autobusy marki Autosan i Jelcz oraz kilka pojazdów

do komunikacji dalekobieżnej marki TAM i Sanos produkcji jugosłowiańskiej.

 

W przewozach rzeczy dominowały pojazdy marki Jelcz, Star również pojazdy

produkcji czechosłowackiej marki Skoda i Liaz. Na potrzeby Centrostalu

eksploatowano również kilkanaście sztuk pojazdów marki Żuk.

 

W przewozach osób ówczesny oddział V Żary obsługiwał teren trzech powiatów tj.

żarski, żagański, lubski oraz prowadził komunikację dalekobieżną: Wrocław, Poznań,

Gorzów, Częstochowa.

 

W przewozach towarowych oddział obsługiwał zakłady pracy na terenie w/w

powiatów. Przewoziliśmy różne materiały od materiałów przemysłowych szkła,

materiałów budowlanych po spożywkę.

 

 

W roku 1983 została zmieniona nazwa na Krajową Państwową Komunikację

Samochodową. Poza zamianą nazwy nie było poważniejszych zmian organizacyjnych.

 

W roku 1990 likwidacji zostały poddane Dyrekcje Okręgowe KPKS, a dotychczasowe

oddziały uzyskały osobowość prawną i od tego czasu w pełni prowadziły samodzielną

działalność gospodarczą. W trakcie przynależności do 17 Okręgu Komunikacyjnego,

oddziały nie mogły decydować o zakupach inwestycyjnych.

 

Początek okresu transformacji był bardzo trudny dla przedsiębiorstwa oraz całej

gospodarki. Nastąpiło załamanie produkcji przemysłowej oraz upadek

dotychczasowych naszych klientów, co pociągło za sobą konieczność restrukturyzacji

poszczególnych rodzajów prowadzonej działalności gospodarczej. W przewozach

rzeczy redukcja środków transportowych nastąpiła prawie o 70%. Zmieniliśmy profil

prowadzonej działalności dzięki doświadczeniu w przewozach międzynarodowych,

które zdobyliśmy w okresie socjalizmu wykonywaliśmy pod patronatem Pekaes

Warszawa. Rozpoczęliśmy przewozy rzeczy na teren ówczesnej Unii Europejskiej

systematycznie wymieniając tabor na nowy. Również też prowadziliśmy przewozy

rzeczy na terenie kraju. Obecnie na dzień dzisiejszy posiadamy:

31 pojazdów w przewozach międzynarodowych, 32 w przewozach rzeczy na terenie

kraju oraz 5 w przewozach specjalistycznych.

 

Okres transformacji, niż demograficzny oraz zmiany cywilizacyjne dotknęły również

przewóz osób. Obecnie spółka posiada: 109 autobusów.

 

01 maja 1998 r. zostaje powołana Spółka Pracownicza Akcyjna do prywatyzacji

Przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej w Żarach. W dn.

03.12.1998 r. Wojewoda Zielonogórski Zarządzeniem nr 165 wydaje decyzję o

prywatyzacji przedsiębiorstwa w formie leasingu pracowniczego. 01.01.1999 r. do

przedsiębiorstwa przychodzi pełnomocnik Wojewody ds. prywatyzacji.

 

 

Od 01.02.1999 r. działalność gospodarczą rozpoczyna Spółka Pracownicza pod nazwą

Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej S.A.

 

 

Była to pierwsza prywatyzacja z powstałych 176 przedsiębiorstw PKS w roku 1990 po

podziale Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej. Od tego okresu spółka

zaczęła dynamiczny rozwój inwestując w wymianę na nowy tabor autobusowy, jak

również samochody ciężarowe. Spółka systematycznie zwiększa obroty. Za rok 1999

obroty wynosiły 30.247.262,11 zł., natomiast na koniec 2015 r. 94 925 737,45 zł.

 

Spółka bierze udział również w prywatyzacji pozostałych przedsiębiorstw z branży

poprzez udzielanie informacji na temat procesu prywatyzacji, jak również angażuje się

kapitałowo przy procesach prywatyzacji w branży:

 

  • w roku 2001 spółka bierze udział w prywatyzacji PPKS Wejherowo jako

    inwestor strategiczny,

     

  • w roku 2001 spółka bierze udział wspólnie z Transhand Słubice udział

    w prywatyzacji PPKS Gliwice,

     

  • w roku 2001 spółka bierze udział w prywatyzacji PPKS Legnica, która nie

    dochodzi do skutku, natomiast spółka prowadzi działalność kontroli rewizorskiej

    na rzecz spółki matki oraz innych spółek PKS,

     

  • w roku 2004 spółka bierze udział w prywatyzacji PPKS w Tomaszowie

    Mazowieckim,

     

  • w roku 2003 spółka bierze udział w prywatyzacji PPKS w Iławie,

     

  • w roku 2004 spółka w konsorcjum z PKS sp .z o.o. w Gorzowie Wlkp. bierze

    udział w prywatyzacji PPKS w Nowej Soli,

     

  • w roku 2005 wspólnie z PKS sp. z o.o. Bydgoszcz, PKS sp. z o.o. Wałcz,

    PKS sp. z o.o. Piła, PKS sp. z o.o. Leszno, PKS sp. z o.o. Myślibórz i PKS sp.

    z o.o. Gorzów Wlkp. , zostaje powołana grupa kapitałowa do prywatyzacji PKS

    – ów. Po nieudanej próbie prywatyzacji PKS Olsztyn i PKS Poznań spółka

    została rozwiązana.

     

    View the embedded image gallery online at:
    http://pks.zary.pl/index.php/o-firmie#sigFreeIdfa3c544ccb

 

Obecnie PKS S.A. Żary posiada udziały w następujących spółkach:

 

  • PKS sp. z o.o. w Nowej Soli 19,51%

  • Feniks V sp. z o.o. w Gliwicach 100%

  • PKS GmbH & CO. KG. 32%

 

W dniu 30.08.2013 postanowieniem sądu nastąpiło połączenie Przedsiębiorstwa

Komunikacji Samochodowej S.A. w Żarach ze spółką Przedsiebiorstwa Komunikacji

Samochodowej Sp. z o.o. w Gliwicach

 

Wręczenie medalu Europejskiego

View the embedded image gallery online at:
http://pks.zary.pl/index.php/o-firmie#sigFreeIde60c642d40

50-lecie istnienia spółki

View the embedded image gallery online at:
http://pks.zary.pl/index.php/o-firmie#sigFreeIdc83487dfbc

 

 
Informacje:
 
 
Kapitał Spółki wynosi:
  • Kapitał akcyjny - 1 859.600 zł
  • Kapitał zapasowy - 18 436 435,19 zł
  • Kapitał rezerwowy - 14 002 232,64 zł
Przewozy towarowe:
  • ilość załadowanych pojazdów:
  • kraj - 16626
  • zagranica - 9352
  • ilość pojazdów - 68
  • kraj - 32
  • zagranica - 31
  • specjalistyczne - 5
Przewozy pasażerskie:
  • ilość przewożonych pasażerów ogółem - 4 250 936 os. rocznie
  • ilość linii - 147 szt.
  • ilość autobusów - 83 szt.
  • ilość km ogółem - 4.877 tys.

  

Nasze nowe zestawy MERCEDSA:

 

View the embedded image gallery online at:
http://pks.zary.pl/index.php/o-firmie#sigFreeId818c8058a4

 

Nasz tabor

 

View the embedded image gallery online at:
http://pks.zary.pl/index.php/o-firmie#sigFreeId7f462b0864

 

View the embedded image gallery online at:
http://pks.zary.pl/index.php/o-firmie#sigFreeIdcdc8de0c0d

 

View the embedded image gallery online at:
http://pks.zary.pl/index.php/o-firmie#sigFreeId20174debaf

 

View the embedded image gallery online at:
http://pks.zary.pl/index.php/o-firmie#sigFreeIdf93dc28580

 

 

View the embedded image gallery online at:
http://pks.zary.pl/index.php/o-firmie#sigFreeId88760e6294

Joomla Templates - by Joomlage.com